Antiliaanse vakantie - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Chiara Somers - WaarBenJij.nu Antiliaanse vakantie - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Chiara Somers - WaarBenJij.nu

Antiliaanse vakantie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chiara

25 Februari 2009 | Nederland, Amsterdam

Hallo Allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste berichtje plaatste. In die tijd hebben we hier weer veel beleefd. Van deze belevenissen zal ik jullie straks op de hoogte brengen. Maar eerst een vraag aan jullie: Hoe was de Carnaval? (voor diegene die hem gevierd heeft natuurlijk)

Maandag begonnen we al aan onze derde stageweek. Maandag was een dag die in het teken stond van het 100 jarig bestaan van de katholieke scholen. In plaats van op school werden de kinderen verwacht in een stadion waar alle zeven katholieke scholen aanwezig zouden zijn. De dag begonnen we met een korte dienst die voorgegaan werd door Priest Thomas. Na deze service werd er met alle kinderen een parade gelopen door de back en frontstreet, de twee grootste en belangrijkste straten in Philipsburg. Tijdens deze parade droeg iedere school een karakter uit. Het karakter van onze school was self-control. Iedere maand word er een verschillend karakter behandeld. Doormiddel van deze karaters wil de school de kinderen opvoeden aan de hand van de katholieke waarden en normen.
Tijdens de parade was het erg warm. Ondanks het weer en het lange lopen hebben de kinderen het onzettend goed volgehouden. Na de parade was de afsluiting en daarna ging iedere school met een schoolbus (een echte gele amerikaanse schoolbus) terug naar school.

De volgende twee dagen waren twee goede stagedagen. Ik ben begonnen met de beginsituatie van de klas voor de pedagogische competentie en al een klein beetje begonnen aan de organisatorische competentie.
Op een van deze dagen viel plotseling de stroom uit. Weetje wat de reactie van de kinderen hier op was? De reactie was alsvolgt: De kinderen kijken naar boven, zien dat de stroom is uitgevallen en gaan weer door met waar ze gebleven zijn. Gaat de stroom weer aan, juichen ze even en gaan ook weer verder met wat aan het doen waren. De reactie van de kinderen vond ik prachtig en heb er met verwondering naar staan kijken.

Woensdag was de laatste schooldag voordat de vakantie zou begon. Voor ons was er op donderdagochtend nog een teachersday geeorganiseerd. Deze teachersday begon met een heilige mis om 08:00 in een van de twee katholieke kerken die er op St. Maarten staan. Van te voren hadden we te horen gekregen dat je geen witte broek, geen spijkerbroek en geen rok aan mocht die niet over de knie kwam. Wij druk in beraad wat we dan aanmoesten. Uiteindelijk door wat kleren aan elkaar gegeven te hebben, zag iedereen om er door een ringetje te halen uit. Maar aangekomen bij de kerk is het eerst wat ze zien rokken die niet over de knieen zijn. Achja, weten we dat ook weer voor de volgende keer.

De kerk was niet heel groot en was ook niet bijzonder mooi versierd maar het zag er toch mooi uit. Leuk vond ik dat de deuren en de ramen van de kerk openbleven voor frisse lucht en dat er een aantal ventilatoren in de kerk hingen. Kom je in Nederland echt niet tegen!!
De mis werd gehouden door Pastoor Simon Wilson. Een pastoor die veel doet voor het katholieke kerk in het caribisch gebied. De mis was zoals ik dat ken ik Nederland, maar toch weer een tikkeltje anders. De liedjes die werden gezongen werd door iedereen uit volle borst meegezongen. Ook werd tijdens het wensen van de vrede elkaar geen hand gegeven maar begon iedereen elkaar innig te knuffelen. Wat ik persoonlijk iets moois vond hebben.
Na de mis was er tijd voor een kopje thee en daarna zou Pastoor Wilson een presentatie geven. De presentatie duurde 1,5 uur. Ik vond het interessant maar na 1,5 uur stil zitten is goed blijven luisteren toch lastig. Ook zijn je hersenen na 1,5 moe van het vertalen. Ook al kun je engels je blijft het onbewust toch vertalen.
Na de presentatie kregen we een verzorgde luch. Geen lekkere boterhammen met pindakaas, maar een doggy back vol met warm eten. Zo kregen we rijst, spaghetti, sla, een satestokje en een kippenpootje ( wat je moet kluiven en waar ik echt niet van hou). Bijna al het vlees word hier gereserveerd nog met bot. Dus ik ben bang dat ik aan kluiven moet geloven.

Op vrijdag hebben we uitgerust en zijn we heerlijk naar het strand geweest. Na het strand zijn we gaan uiteten. Een heerlijke pizza. En lus je je eten niet meer. Je kunt overal een doggy bag (een doosje) vragen, en je kunt je eten zo mee naar huis nemen. Daarna was het weer tijd voor de Shoggie. Daar hebben we ons weer prima vermaakt.

Ook zaterdag zijn we heerlijk naar het strand geweest. En ook daarna weer gaan uiteten. Het is uiteindelijk vakantie dus we genieten ervan. Op een van de eerste dagen hadden we als tip gekregen om een keer bij Cherri's Cafe te gaan eten. Er begint namelijk 20:00 een show, die we niet mochten missen. Aan de show namen 5 mensen deel. Een vrouw, en 4 mannen. Een man kon trompet spelen. Ook met hem weer op de foto. Dit was trompetter nrrrrrrrrrrrr. 2. Ze speelden gezellige nummers en verschillende typetjes. Een van deze typetjes van Sexy Lulu. Een welgevormde vrouw die gespeeld werd door een man. Hij liep door de zaal. Enja, je zult het wel aanvoelen, hij stopte bij mij en duwde zijn enorme borsten in mijn nek. Ik wist niet wat we overkwam, maar kon niet meer bijkomen van het lachen. Na het eten zouden we met de jongens naar een salsabar gaan. In deze bar waren een aantal antilianen aanwezig die super konden dansen. Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en de best dansende antiliaanse man (die volgens mij redelijk profesioneel danst) ten dans gevraagd. Hij danste ontzettend goed. De basistapjes ken ik nu al. We zijn van plan om met de jongens salsales te gaan volgen. Ben benieuwd of dat iets gaat worden.

Het Franse en het Nederlandse gedeelte vieren apart Carnaval. Zo was er afgelopen zondag op het franse gedeelte de grote optocht. Naast de stage en het strand willen we graag ook iets doen aan de cultuur. Dit leek ons een mooie gelegenheid om hiermee in aanraking te komen. In Marigot aangekomen vroegen we hoelaat de parade zou beginnen. Om 2 uur, half drie had de jongen gezegd. Wij wachten wachten wachten... na 1,5 uur zagen we eindelijk de politieauto de straat in rijden en kon het feest beginnen.
Dansende vrouwen, met prachtige pakken aan kwamen voorbij. Prachtig, ik heb genoten, altijd al zo'n optocht willen meemaken. De optocht is hier wel anders dan in Nederland. Hier heb je een gezamelijk thema. Dit jaar was het: diep in de zee.
Verder zijn er niet echt wagens die mooi versierd zijn, het gaat meer om het dansen en de vrouwen in de uitbundige, gekleurde, mooie pakjes. Voor iedere groep rijdt een grote wagen waar vaak een band op staat en een dj. Ze draaien muziek waarop de dames achter hen dansen.
Een groep dit jaar had een live band, ook in deze band bevond zich een trompetter en ben ik er mee op de foto geweest. Trompetter nrrrrrrr 3.
Van de parade hebben we ontzettend veel foto's gemaakt. We waren die dag echt echte echte toeristen. haha
De parade duurde een uur. Wat ik grappig vond aan de parade was dat er speciaal een laatste wagen was opgericht waarin de mensen die stonden te kijken konden aansluiten en zo ook dansend aan de parade konden deelnemen. Nadat de parade was afgelopen wilde we naar huis gaan. Nadat we nog geen 100 meter hadden gereden stonden we in de file. We konden er niet door omdat de optoch nogmaals aan de andere kant van de stad voorbij kwam. Dus we hebben de optoch 2x gezien, wat ik echt geen probleem vond.

Maandag de eerste dag van onze vakantie wilde we graag naar het strand om goed uit te rusten voor de komende dagen waarin we veel willen gaan ondernemen. Nog even langs de supermarkt om nog even wat brood te halen. Staan we op de parkeerplaats om richting het strand de vertrekken doet de auto (die van Ankie en Norma) het niet meer. Mm, gebeld daar het bedrijf waar ze de auto hebben gehuurd. Er werd verteld dat de man die de auto zou komen maken er over 20 minuten zou zijn. 50 minuten later arriveerde hij eindelijk. Het bleek de accu te zijn en deze werd weer opgeladen. In de tussentijd dat we hebben staan wachten had de mooie blauwe lucht plaats gemaakt voor wolken. Het dagje strand zat er nu niet meer in. Toen hebben we besloten om naar de ZOO te gaan. De weg naar de ZOO toe was al een hele belevenis omdat we bijna het hele eiland werden rongestuurd voordat we er waren. Het bleek midden in een woonwijk te liggen. Wat konden we hier van verwachten? Het was niet heel erg groot, maar toch echt wel mooi. Niet alle dieren zaten in kooien, zo liepen de leguanen los rond. Waar ik ontzettend van geschrokken ben toen ik die de eerste keer zag. De dierentuin was een groot succes en heeft onze dag nog helemaal goed gemaakt.

's Avonds wilden we de foto's uitgaan wisselen. Tot dat we plots een muis door de kamer zagen rennen. Karin en ik zijn echt geen held met muizen, dus wij sprongen meteen op het bed en op de bank. Norma en Ankie gingen achter de muis aan met een stok, een bezem en een pringlebus. Uiteindelijk was de muis ons te slim af. Maar toch niet helemaal. Oma had die morgen klemmen gezet waarin hij vanmorgen is gelopen. Dus vanaf vandaag hebben we geen last meer van muizen. Kan ik rustig gaan slapen.

De foto's van de afgelopen weken kun je vinden hieronder:

http://www.mijnalbum.nl/Album=SBNACDW6
http://www.mijnalbum.nl/Album=NQLB7QWN

Ik wil jullie bedanken weer voor al jullie berichtjes ontzettend leuk. Blijf dat vooral doen!! Dan zal ik jullie ook op de hoogte houden van de verhalen hier.

Met liefs Chiara




  • 25 Februari 2009 - 05:53

    Will:

    Leuk verslag van je activiteiten. Samen met de prachtige foto's geeft het een zeer goede indruk van je "luxe" leven aldaar. Je begint al aardig te verkleuren in je gezicht. Wel een eiland voor jouw met al die dans en muziek. Geniet verder.

    Liefs pappa.

  • 25 Februari 2009 - 07:18

    Fedor:

    Wat een lekker weer is het bij jou! Ik ben jaloers!

  • 25 Februari 2009 - 08:19

    Nienke:

    Haha chiara, ik ga er vanuit dat je mij de pasjes allemaal leert!

    mijn carnaval was een flop, ik ben de hele carnaval strontziek geweest. ik had griep!! echt bagger!

    Leuk om weer eventjes iets van je te horen!

    XX

  • 25 Februari 2009 - 08:31

    Evelien:

    Ik wilde precies hetzelfde als je paps zeggen,..Echt een Chiara-eiland! Muziek, dans, drankjes en lekker eten!
    Echt leuk om die carnaval eens mee te maken! Weer 'net' wat anders he ;)
    You go girl! :)

  • 25 Februari 2009 - 09:06

    Marieke:

    Hey Chaira,
    Ik vroeg me af hoe het met je ging in Sint maarten. Dus via Ria je buurmeisje heb ik deze site gevonden.
    Maar zo te horen gaat alles goed daar!!
    Nog veel plezier!!
    Groetjes Marieke (heuveleind ;) )

  • 25 Februari 2009 - 09:20

    Anne:

    Heey Chiara!

    Jij hebt stiekem een zomercarnaval gehad die veel gaver was dan dat gezuip hier in Nederland! Gaaf zeg! Heerlijk dat fijne weer en die korte broek waar je in loopt! Geniet er van en we denken aan je!

    Kus Anne + familie Klinkenberg

  • 25 Februari 2009 - 10:37

    Loek Franssen:

    Hallo Chiara,ik zie wel dat jij daar the time of your life hebt. Zo'n Caribisch Carnaval is een hele belevenis niet?Maak er een fijne stagetijd van, maar dat zal wel lukken denk ik.Op dinsdag 3 maart word ik geopereerd aan mijn enkel;die wordt vaqstgezet met schroeven, en een onderbeenspier wordt gefileerd en verlengd. Ik mag dan 10 weken mijn voet niet belasten, dat wordt dus rolstoel...Hetgeen ook inhoudt dat ik niet kan meedoen aan Sense II.Maar ja, het kan altijd erger denk ik maar. Ik zal jouw belevenissen blijven volgen, heel leuk en herkenbaar. Tot ziens!

  • 25 Februari 2009 - 11:10

    Rosanne:

    Olaa!!
    Mijn carnaval was echt super leuk! Was naar axis geweest met nienke haar ID :P
    Maar jij hebt daar nog een vele vettere carnaval gehad man..
    Die optocht leek me echt zo mooi!
    Je foto's zijn ook echt zo leuk van de dierentuin, de vliegtuigen, valentijnsdag en van de carnaval!
    Nog heel veel plezier daar, ik vind wel dat je minstens met 10 trompettisten op de foto moet hoor!
    Geniet er nog van he!
    Liefs Rosanne

  • 25 Februari 2009 - 11:24

    Lieke:

    Heeej Chiara,
    Leuk om weer een van jouw avonturen te kunnen lezen :D! Carnaval is echt super geweest hier, eerste keer dat Roel niet bij de HK zat, maar dat we lekker met de kapel van Zeeland op pad zijn geweest!!
    Hier alleen niet zo'n mooi weer gehad als daar bij jou, pfff....kan je niet een paar zonnestralen in een envelopje doen en opsturen naar hier?!;)
    Mijj avontuur komt steeds dichterbij, nog 40 dagen en dan ben ik er ook weg van. Mijn pagina heb je he, anders bij deze nog een keer: liekedierkes.aroundtheglobe.nl

    Geniet lekker van de zon, zee, strand en de heerlijke cultuur!!
    Liefs Lieke & ROel

  • 25 Februari 2009 - 11:30

    Lieke:

    Mooie, leuke fotos trouwens!
    X

  • 25 Februari 2009 - 11:38

    Ria :

    Ook jou foto^s zijn leuk...net even iets anders.Geniet van je vacantieweek en stage samen met ons Karin en die andere leuke mensen..doei..

  • 25 Februari 2009 - 13:49

    Bas:

    nou nou nou dat klinkt als dolle pret daaro. gelukkig maar.

    owjah ik weet niet of het een compliment is of niet. oordeel zelf zou ik zeggen. namelijk op de foto waar jullie apen na doen. vind ik jou toch egt de beste imitatie doen
    toedeloe

  • 25 Februari 2009 - 15:51

    Jeroen:

    Ha Nichtje!!
    Leuk je verhalen zo uitgebreid terug te lezen! Daar zijn misschien dan ook veel trompetters maar de beste komen toch uit NL;)
    Eej geniet er nog van!!

    xx

  • 25 Februari 2009 - 17:30

    Marlon:

    Zo de carnaval zit er hier weer op.. Blijkbaar was ik toch vermoeider dan ik had gedacht en versliep ik me vanmorge!

    Geniet nog van je tijd daaro!!
    Liefs!

  • 25 Februari 2009 - 19:00

    Evi:

    He meisje, wat ziet t er daar toch heerlijk uit! Wow jij bent helemaal op je plek daar,, lekker meegeswingd met t carnaval daar? haha en er ontkomt geen trompetter aan de camera van Chiara,, goed werk;)! wij hebben de carnaval ook goed doorgebracht,, boekel, uden en cuijk!! was weer een mooi feestje:D! We doen snel mailen!! Geniet geniet geniet!!! veel liefs xx

  • 25 Februari 2009 - 22:14

    Marloes:

    Haa Meid,,
    Ik heb je net gemaild maar dan toch nog ff een berichtje ;)..
    Echt wat een super leuk verhaal en wat een leuke foto's.. Jij hebt het daar echt naar je zin!! Nu weten we precies wat je mee maakt echt heel leuk meid.. Je bent helemaal aan het genieten en zo hoort het, ga zo door.. Op de foto's ziet het er allemaal heel swingend uit, zonder twijfel van betere kwaliteit dan dat gehos hier met carnaval :p..
    Meid we mailen..
    Liefs xx

  • 26 Februari 2009 - 10:37

    Maaike:

    Ziet er zeker goed uit, wat een lekker stage heb jij daar:)
    Carnaval was weer top, volgende jaar doen we het gewoon dubbel dik over samen met jou!:)
    Succes, geniet ze en zon ze!!

  • 26 Februari 2009 - 12:14

    Mirjam:

    Hoi Chiara,Alles gaar gewoon door bij jou,je viert gewoon carnaval.Ik kan me goed voorstellen dat je het naar je zin hebt.Wat leuk om dit te kunnen ervaren.De fotos zijn ook erg leuk.Mijn voorkeur gaar uit naar die dooie muis. hhmmm goed dat je daar nog even een foto van gemaakt hebt.De mensen even mee laten genieten.
    Ciara je krijgt de groeten van kees wilthony annefleur en David en natuurlijk ook van mij.Tot de volgende keer.

  • 26 Februari 2009 - 15:51

    Marissa:

    whoooow lang verhaal!!! hihih maar echt weer erg leuk!!! Je kan echt merken dat je t lekker naar je zin hebt!! vind het allemaal bijzonder wat ze op die scholen allemaal doen!! als ze iets ondernemen doen ze het gelijk goed! hier tenminste bij ons is het zoiets van tja.. t moet allemaal!! maar tis erg leuk!!
    hihi heb je toch nog lekker carnaval kunnen vieren!!
    Wat leuk dat je gewoon naar die jongen bet gestapt om met hem te dansen!! hihi zo leer je ook nog salsa dansen en die lessen zou ik zeker gaan volgen!! hihi vond t leuk je ff om msn gesproke te hebben maar hoop de volgende keer langer!!
    veel plezier nog!!

    Liefs

  • 26 Februari 2009 - 16:22

    Oma Somers:

    Ik heb genoten van je verhaal en de prachtige foto's. Hoop snel op een vervolg. Geniet van je verblijf.

    liefs oma

  • 28 Februari 2009 - 17:40

    Fam. Vd. Boogaard:

    Hai Chiara,

    Kei mooie foto's! Jij hebt een lekker warme carnaval beleefd, wij hebben afgelopen week elke dag sneeuw gehad. Daan en Isa hebben samen skiles gehad en dat ging echt super. Daan is dolenthousiast! Volgend jaar skien ze ons voorbij. Teun is een dagje met oma met de gondel mee naar boven gekomen om te kijken. Hij was ook onder de indruk. Hij riep steeds maar vliegtuig naar de gondels. Maar omdat we iedere dag sneeuw hebben gehad en weinig zon, zullen we hier onder de hoogtezon moeten om een tintje te krijgen. Maar volgens mij lukt het ons nooit om je nog in te halen.

    Groeten uit Boekel en nog veel plezier daar!

  • 03 Maart 2009 - 11:26

    Thijs:

    Hoi Chiara,

    leuk om te lezen. Ik had eerst het eriht van Karin gelezen. De volgende keer zal ik eerst jowu beriht lezen, want nu wist ik al alles van Lulu en de muis.
    Veel plezier.

  • 03 Maart 2009 - 21:17

    Thea:

    Ha Chiara, het lijken wel de ervaringen van Anne in Suriname: zon, stroomstoring, salsa, muizen en de kerkgang. Wat een lekker ander zalig leventje daar joh tov thuis! Blijf genieten, het is een ervaring voor je leven. Veel plezier verder met de groetjes van ons uit een nog veel te koud voorjaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Chiara

Actief sinds 28 Nov. 2008
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 13892

Voorgaande reizen:

30 Januari 2009 - 11 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: